28.10.13

MJV - Ik over het leven

Vijf keer schreef ik deze maand een stuk over mijzelf. In het begin voelde dat gek, zo open zijn. Maar achteraf ben ik blij dat ik dat heb gedaan. Eerlijke stukken, waar ook hele eerlijke reacties op kwamen. Dat vind ik heel bijzonder. Zulk soort 'open dialogen' zijn er volgens mij te weinig.

Vooral onder de indruk was ik van de reacties die volgden op het stuk over (on)zekerheid. Dit was het meest persoonlijke stuk wat ik ooit op mijn blog heb geplaatst. Wat voelde dat fijn. Maar tegelijk ook lastig. Na jaren worstelen met mijzelf bevind ik me nu eindelijk in rustiger vaarwater. Margot zei in een reactie het volgende:

"Ik merk bij mezelf dat ik naarmate ik ouder ben niet minder "bang" ben voor bepaalde dingen, maar ik leer het wel steeds beter en eerder herkennen, zodat ik mezelf toch op tijd een halt toe kan roepen."


Volgens mij is dat inderdaad ook een belangrijk onderdeel van mijn rustiger vaarwater. Ik ben ouder geworden, heb meer meegemaakt, kan beter omgaan met mijn eigen angsten. Uit reacties van anderen werd duidelijk dat ik hier niet de enige in ben. Onzekerheid gaat niet helemaal weg, maar je groeit in jaren, en daarmee in tools om met de onzekerheid om te gaan. Dat is best een geruststellende gedachte.

Ook kom ik graag terug op een andere veelgelezen comment uit dit stuk; sterk genoemd worden terwijl je dat helemaal niet bent. Ik heb er lang over nagedacht. Ik geloof ook dat je wel al sterk bent op momenten dat je moet omgaan met angsten, onzekerheid of problemen. Nee, het voelt voor jezelf niet zo omdat het al je energie opzuigt en je hele leven lijkt te beheersen. Maar onder het gewicht van die zaken bleef je wel staan. Je droeg de last en vocht er tegen. Dat is toch ook sterk? Misschien zou het helpen om mensen die op dit moment in zo'n situatie zitten op die manier te benaderen. Te erkennen dat ze zich zelf misschien niet sterk voelen, maar dat juist wel zijn.

Op het stuk over de toekomst kwamen een boel mooie reacties. Veel mensen werden door hun ouders erg vrijgelaten in hun keuzes. Dat is mooi, maar dan de druk die op je schouders komt te liggen. De eeuwige prestatiedrang, faalangst voor het leven. Danielle beschreef dit mooi in haar comment:

"Ik heb mijn passie gevonden, moet daar van mezelf iets mee. Dit doe ik ook wel, maar het eindresultaat is er nog niet. Ondertussen moet ik van mezelf aan bepaalde maatstaven voldoen op m'n huidige werk (2 banen), en ook wil ik een leuk huisje wat inderdaad goed onderhouden is, zorgvuldig m'n spulletjes samengesteld én natuurlijk nog een goed gevuld sociaal leven. Ik heb geleerd en leer nu dat niet al deze onderdelen tegelijkertijd perfect kunnen/zullen zijn en dat dat niet erg is. Dingen mogen fout gaan."

De realisatie dat niet alles tegelijkertijd kan, en al helemaal niet tegelijk perfect kan zijn, is een belangrijke. Het creëert rust voor jezelf.  Maar soms kan het wel even duren voor je op zo'n punt terecht komt. Wat mij wel zorgen baart is dat er zo veel jonge mensen om mij heen te maken krijgen met een burn-out of oververmoeidheid. Jezelf uitputten om bepaalde 'successen' te behalen. Misschien zou er meer ruimte zijn om na te denken over je leven. Over wat voor behaalde doelen jij nu echt als successen ziet. Daar dan vervolgens op te focussen, echt keuzes te maken. Voor mijzelf weet ik dat bijvoorbeeld nog steeds niet goed. Maar ik zie wel dat ik op dit moment mijn passie niet altijd volg. Is het onrealistisch om te denken dat je je passie kan volgen en ook nog brood op de plank kan hebben? Daarover later nog eens meer.

Waar ik ook nog op terug wil komen zijn de reacties op mijn stuk over hormonen. Inmiddels weer een week verder, waarin ik nog steeds zo helder was, ben ik nu helemaal overtuigd. De pil komt er bij mij niet meer in. Ik dacht dat ik de enige was! En dat dachten een aantal van jullie ook. Overheersende opvatting in de comments: de pil vlakt af. Maar kan je 'm zomaar achter je laten? Zeg maar dag tegen makkelijke seks, zoals Debby zei. Ja. Is dat een klein nadeel tegenover hele grote voordelen? Moodswings zijn volgens mij (helaas) onderdeel van vrouw-zijn en de hormonen die daar bij horen. Maar ik geloof dat ik liever dat accepteer, dan dat ik me afgevlakt voel. Dan maar op zoek naar andere anticonceptie (maar als die moodswings je leven helemaal beheersen, dan is de pil gebruiken dus misschien juist wel een goede optie).

Op het stuk over de ware kwamen gemixte reacties, leuk! Ik ben zelf opgegroeid in de relatie met mijn vriend. Niet voor iedereen was dit het ideale pad. Vrijheid is toch belangrijk, jezelf en het leven ontdekken on your own terms, reizen, voor velen een noodzakelijk goed. Om dan vervolgens te settelen met een fijne man die ook al een leven achter de rug heeft. Bijvoorbeeld Anouk gaf dat mooi weer in haar reactie:

"Ik heb de 4 maanden nadat het uit was geleefd alsof er geen dag meer zou komen. Shoppen, feesten, mannen, alcohol en geen verantwoordelijkheden. Dat had ik nodig, want hij had me zo tegengehouden daarin en ik wild het leven toen met open armen ontvangen."

De comment van Suzan vond ik ook mooi;

"Ik ben wel zelfstandig en volwassen geworden in die relatie. Ik ben blij dat daar plek voor was. Het heeft mij ook veel geleerd over anderen."

Deze reacties laten wat mij betreft zien dat er niet een juiste weg is om te bewandelen. Dat het ook een groot deel te maken heeft met wat er op je pad komt. *Interessante discussies over toeval bestaat wel/niet enzo, maar die bewaar ik voor later*.

Genoeg leesvoer nu! Voor wat te lachen kan je de post over kleding ook nog bekijken, niet te vergeten de leuke reacties en biechten van mede-bloggers over de gekke modegrillen waar zij zich aan over hebben gegeven.

Wat was jouw favoriete artikel uit deze reeks?

Ik heb mijn passie gevonden, moet daar van mezelf iets mee. Dit doe ik ook wel, maar het eindresultaat is er nog niet. Ondertussen moet ik van mezelf aan bepaalde maatstaven voldoen op m'n huidige werk (2 banen), en ook wil ik een leuk huisje wat inderdaad goed onderhouden is, zorgvuldig m'n spulletjes samengesteld én natuurlijk nog een goed gevuld sociaal leven. Ik heb geleerd en leer nu dat niet al deze onderdelen tegelijkertijd perfect kunnen/zullen zijn en dat dat niet erg is. Dingen mogen fout gaan - See more at: http://vierentwintiglentes.blogspot.nl/2013/10/mjv-ik-over-de-toekomst.html#sthash.Ur1WPras.dpuf
Ik merk bij mezelf dat ik naarmate ik ouder ben niet minder "bang" ben voor bepaalde dingen, maar ik leer het wel steeds beter en eerder herkennen, zodat ik mezelf toch op tijd een halt toe kan roepen. - See more at: http://vierentwintiglentes.blogspot.nl/2013/10/mjv-ik-over-onzekerheid.html#sthash.HuW71GNU.dpuf
Ik merk bij mezelf dat ik naarmate ik ouder ben niet minder "bang" ben voor bepaalde dingen, maar ik leer het wel steeds beter en eerder herkennen, zodat ik mezelf toch op tijd een halt toe kan roepen. - See more at: http://vierentwintiglentes.blogspot.nl/2013/10/mjv-ik-over-onzekerheid.html#sthash.HuW71GNU.dpuf
Ik merk bij mezelf dat ik naarmate ik ouder ben niet minder "bang" ben voor bepaalde dingen, maar ik leer het wel steeds beter en eerder herkennen, zodat ik mezelf toch op tijd een halt toe kan roepen. - See more at: http://vierentwintiglentes.blogspot.nl/2013/10/mjv-ik-over-onzekerheid.html#sthash.HuW71GNU.dpuf
Ik merk bij mezelf dat ik naarmate ik ouder ben niet minder "bang" ben voor bepaalde dingen, maar ik leer het wel steeds beter en eerder herkennen, zodat ik mezelf toch op tijd een halt toe kan roepen. - See more at: http://vierentwintiglentes.blogspot.nl/2013/10/mjv-ik-over-onzekerheid.html#sthash.HuW71GNU.dpuf
Ik merk bij mezelf dat ik naarmate ik ouder ben niet minder "bang" ben voor bepaalde dingen, maar ik leer het wel steeds beter en eerder herkennen, zodat ik mezelf toch op tijd een halt toe kan roepen. - See more at: http://vierentwintiglentes.blogspot.nl/2013/10/mjv-ik-over-onzekerheid.html#sthash.HuW71GNU.dpuf
Ik merk bij mezelf dat ik naarmate ik ouder ben niet minder "bang" ben voor bepaalde dingen, maar ik leer het wel steeds beter en eerder herkennen, zodat ik mezelf toch op tijd een halt toe kan roepen. - See more at: http://vierentwintiglentes.blogspot.nl/2013/10/mjv-ik-over-onzekerheid.html#sthash.HuW71GNU.dpuf

9 opmerkingen:

  1. Ik vind het heel dapper dat je zulke gewichtige onderwerpen hebt aangesneden en dat je zoveel lezers ermee hebt geinspireerd (en bereikt!). Ben heel trots op je, super!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mooi dat je mensen aanzet om na te denken over deze onderwerpen. Dat durven en doen niet veel bloggers, dus des te meer respect voor jou. En ook leuk om al die reacties te lezen, dat laat toch zien dat je het echt niet voor niks doet :)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik heb enorm veel respect voor je Anne! Vind het knap dat je al deze onderwerpen hebt aangesneden afgelopen maand, knap en gedurfd, maar oh zo knap dat je het hebt gedaan. Mooie comments heb je inderdaad gekregen.. bijzonder! Mooi dat mijn comment hier ook bijstaat, denk nog vaak terug aan die tijd. Vrijheid... wat is dat toch bijzonder eigenlijk.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. PS: Wat cooooooool Annemerel en Cynthia. YOU GO GIRL:D!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik heb een paar artikelen van je gemist. Zonde wat je hebt me met de eerste in de MJV heel erg wel geinspireerd aan het denken gezet, ga dus de rest nog even lezen :)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik moet heel eerlijk bekennen dat ik nog wat artikelen moet lezen, dus het is lastig om mijn favoriete artikel te geven. Maar ik heb jouw blognaam en jouw tag zo ongelooflijk vaak voorbij zien komen op anders blogs en op Twitter, dus dat zegt denk ik al genoeg en dat is dat deze maand voor heel veel jonge vrouwen ontzettend inspirerend is geweest! En ik ga het met plezier nog lezen!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik heb de afgelopen maand genoten van je artikels. En ik zie je overal weer terug op andere blogs - je creëert een positieve wave in de bloggersworld:-)!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ook ik heb ontzettend genoten van deze tag, op jouw blog maar ook op die van vele anderen! De open, eerlijke antwoorden over "het leven" waren vaak erg inspirerend. Dankjewel daarvoor!

    BeantwoordenVerwijderen