18.10.13

MJV - Lichaamsidealen

 In onze cultuur draait veel om je uiterlijk. Zoals ik gisteren al schreef, uiten mensen hun innerlijk deels via hun uiterlijk, door middel van kleding en haarstijl bijvoorbeeld. Maar wat mij betreft gaat het een stapje verder (te ver) om ook mensen te beoordelen op nog een laag dieper. De vorm van hun lichaam. Zowel mannen en vrouwen hebben te maken met een ideaalbeeld. Omdat dit de Maand van de Jonge Vrouw is, een stuk over het ideaalbeeld van de vrouw.

Normaal ben ik niet van dit soort plaatjes, maar deze geeft zo duidelijk een verandering weer.


Al eeuwen staat het ideale vrouwelijke figuur in de spotlight. Maar, niet altijd is dit hetzelfde ideaalbeeld geweest. Aan het einde van de negentiende eeuw had je nog het ideaal van de rubensvrouwen. Lekker stevig, met goede vrouwelijke vormen. Een lichaam dat gezonde kinderen op de wereld zou kunnen zetten. Na de flappers van de jaren 1920, die hun borsten inbonden, bewoog het beeld langzaam richting Twiggy-style. Met af en toe nog een uitspatting naar het idee dat een gezond, sterk lichaam het ideaal zou zijn. Op dit moment bevinden we ons in een cultuur die door sommigen een Barbie-cultuur wordt genoemd. Dunne vrouwen met onrealistische proporties van borsten en billen zijn het ideaal. Alhoewel, stiekem geloof ik dat dit ideaal weer een beetje aan het verschuiven is. Zouden we nu weer vrouwelijke, gezond gespierde lichamen mooi gaan vinden? We zullen zien.

Alle aandacht voor de ideale vorm van het vrouwelijk lichaam is dus niet nieuw. Wat wel nieuw is, is alom aanwezige marketing. Er is een overschot aan tijdschriften. Op internet en tv krijg je constant reclame te zien. Of je dat nu wilt of niet, het ideaalbeeld van de vrouw krijg je meerdere keren per dag voorgeschoteld.

Ik vind het hele schoonheidsideaal-verhaal maar een lastige. Om heel eerlijk te zijn kijk ik graag in vrouwenbladen. Ik ben makkelijk beinvloedbaar door de schoonheidsidealen. Zit toch ook een klein beetje vier keer in de week in de sportschool omdat ik niet dik wil worden. Ja, ook omdat ik gezond wil blijven natuurlijk, maar dat is zeker niet mijn enige motivatie.

Daarnaast ben ik bang voor mijn zusjes. Mijn zusjes die al vanaf jonge leeftijd bezig waren met hoe hun lichaam er uit zou moeten zien. Herinner ik mijn eigen periode van niet-eten, omdat ik met mijn vriendje zo vaak naar het zwembad ging en de dunste wilde zijn. Vanwaar die obsessie? Kunnen we gezonde vrouwen, die de natuurlijke vorm van hun lichaam accepteren, niet waarderen? Is dat niet het aller belangrijkste, gezond zijn? Dun is niet bij iedereen een gezonde staat, net als dat voller dat niet is. En dan heb ik het nog niet eens over al die belachelijke cosmetische operaties die er voor vrouwen op de markt zijn. Of het probleem dat ouder worden in onze maatschappij al helemaal een taboe is (ja, maand van de jonge vrouw, dit is een discussie voor een andere keer).

Ik wil een ideaalbeeld dat diversiteit propageert. Dat juist meisjes aanspoort zichzelf te zijn, van hun lichaam te houden zoals het is. Ja, wel gezond blijven, een beetje zoals Michelle Obama dat uitdraagt. Lekker sporten en gezond eten, dan heeft je lichaam gewoon haar natuurlijke vorm. Die is bij iedereen anders. Maar is dat ideaalbeeld puur marketing, of is het inherent aan mensen om alleen naar een 'mooi' perfect geproportioneerd lichaam te willen kijken (wat is dan perfect?), en pas tevreden te zijn met het eigen lichaam als het voldoet aan een ideaal, welke dan ook?

32 opmerkingen:

  1. Ik heb wel het idee dat het aan het veranderen is! Vrouwen beginnen inmiddels wel te zien dat diëten (en daarna jojo'en) niet de oplossing is, maar dat het vooral belangrijk is om gezond te eten. Het lijkt wel of de hele (vrouwen)wereld alleen nog maar groene smoothies, havermout en chiazaad eet en dat is ook een hype, maar ten minste wel een gezonde!

    En zo'n Rubensschoonheidsideaal is lekker makkelijk voor luie mensen, maar het legde natuurlijk toen ook al druk op vrouwen. In de jaren '30 waren er bijvoorbeeld allerlei vet-pillen voor dunne meisjes, om eindelijk aantrekkelijk te worden voor mannen. Hier bijvoorbeeld: http://www.buzzfeed.com/gavon/good-news-for-girls-who-have-no-sex-appeal. Wat dat betreft verandert de wereld uiteindelijk weer niet echt!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Toevallig moest ik er gister nog aan denken tijdens Expeditie Robinson, toen Zimra en Valentijn tegen elkaar moesten strijden. Ik zie dan veel liever Zimra, met haar mooie, ronde vormen.
    Ik heb me er lang druk over gemaakt, ging hardlopen en was elke keer boos op mezelf als ik weer had gesnoept. Nu fiets ik elke dag 40 minuten en loop ik een half uur (naar school) en dat vind ik goed. En ik eet gewoon waar ik zin in heb, want ik ben helemaal niet iemand die veel eet. Ik kan bijv. niet een zak chips in een keer naar binnenwerken.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik was deze zomer in Kenia en vind het zo grappig hoe anders het schoonheidsideaal daar is. Als slank klein persoon stel je niets voor, mijn lange en grote reisleidster werd juist overal nageroepen met "hey big mama, i like your body!" Leuk om een keer te ervaren.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik hoop ook heel erg dat het weer aan het veranderen is. Dun is volgens mij nog steeds wel het ideaal beeld maar wel anders dun dan eerst. Ik hoop dat er ooit een dag komt dat iedereen blij is met zichzelf en dat alles als mooi kan worden beschouwd. Want waarom zijn er bepaalde mensen die bepalen wat mooi is?

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Geef mij toch maar dat tweede rijtje foto's hoor ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik vind het super dat jij hier aandacht aan besteed. Ik heb ook liever het onderste rijtje, ziet er een stuk gezonder uit!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Je legt de vinger op de zere plek. Net als jij ben ik makkelijk te beinvloeden, ik doe er zelf alles aan om maar niet dik te worden en ben als de dood om aan te komen. Terwijl het waarschijnlijk veel meer rust zou geven als ik niet zo obsessief met sporten en eten bezig zou zijn. Mooi ook het voorbeeld van Michele Obama dat je aan haalt!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik denk dat je hier een heel gevoelig onderwerp op tafel hebt gelegd. Ik denk dat vele vrouwen wel willen roepen dat ze tevreden zijn met hun eigen figuur, maar dat dit steeds onderuit gehaald word door alle reclames die je de hele dag door op je netvlies krijgt.
    Mijn lichaam is niet gezond en ik was maar wat blij toen ik wat kilo's kwijt raakte die er in mijn slechte periode bij waren gekomen. Sporten is voor mij geen optie en mijn lichaam werd het spiegelbeeld wat ik niet wilde (er)kennen.
    Nu mijn gezondheid vooruit gaat en ik wat kilo's kwijt ben durf ik weer met trots mijn bikini te dragen. Juist omdat ik mijn gezondheid het belangrijkst vind. Maar wanneer je dan over het strand loopt en 'perfecte' figuurtjes voorbij zie komen, ook dan gaat het bij mij weleens kriebelen..

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ik vind het vooral stom dat de meeste meisjes/vrouwen zagen dat ze te dik zijn. Er zijn ook mensen die graag willen verdikken en niet zo mager als een skelet willen zijn :p

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Goed stuk! Ik denk ook dat we moeten nastreven om gezond te leven en te eten, wat niet wil zeggen altijd aan het lijnen zijn, nee gezónd eten: gevarieerd, goede voedingsmiddelen en zo af en toe jezelf verwennen met wat lekkers, in combinatie met voldoende beweging. Op deze manier kun je no way te dik worden. En wat is dan te dik? Naar mijn mening overgewicht, op het moment dat het ongezond wordt voor je lichaam om die extra kilo's 'mee te moeten slepen'. Volle vormen betekent zeker niet altijd te dik, ik vind het juist mooi wanneer een vrouw volle billen en mooie heupen heeft. Ik vind deze 2 posts van de Selfhelp Hipster en Des mooi:

    http://theselfhelphipster.com/imperfect-body-lov/
    http://desschrijft.nl/2013/07/naked/

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ik stem voor de onderste rij foto's. De bovenste reeks vind ik een beetje eng. -haha-

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ik vind het jammer dat er altijd een vergelijking bij gehaald moet worden. Alsof dun zijn niet meer goed is. Ik ben slank, maar wel gezond. Ik heb gewoon weinig vet. En ik voel me altijd beledigd als ik dit soort dingen lees. Alsof je met minder vormen minder vrouw bent, ofzo.

    Daarnaast: hoeveel vrouwen hebben nou zo'n figuur als op de tweede rij foto's? Net zo'n klein percentage als de vrouwen op de eerste rij. Dat is geen realistisch ideaalbeeld, naar mijn mening. Ik denk dat lichaamsidealen sowieso niet gezond zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik ben het hier mee eens - het enige wat er gebeurt met zo'n plaatje is een omgekeerde versie, maar het blijft 'body shaming'. Deze keer zijn het de slanke poppetjes die 'minder' worden genoemd dan de curvy dames.

      Desalniettemin, goed stukje over het ideaalbeeld. Ik denk dat we er nooit helemaal aan ontkomen en dat je echt realiteit en common sense in de gaten moet blijven houden. En ik ben het helemaal met je eens: Sporten en gezond eten en met je lichaamsvorm werken in plaats van ertegen.

      Verwijderen
    2. Mee eens! Alle reacties hier ook, iedereen ziet liever de vollere vrouwen. En de dunnere dames dan? Dan wordt hun lichaam weer naar beneden gehaald... Ook niet de bedoeling lijkt me?

      Verwijderen
    3. Lianne, Tineke en anoniem Ik kan me vinden in wat jullie zeggen. Het plaatje is wat dat betreft niet de ideale keus. Laten we pleiten voor een ideaal waarbij iedereen gewoon gezond is in die zin dat het lichaam gezond is, of dat nu dik of dun is. Body shaming van welke soort is niet goed. Net als het aanpraten van een ideaal. Ik zou zo graag willen dat, zoals veel mensen hier aangeven, we meisjes hun lijf leren waarderen zoals het is.

      Verwijderen
    4. Lianne, Tineke en anoniem Ik kan me vinden in wat jullie zeggen. Het plaatje is wat dat betreft niet de ideale keus. Laten we pleiten voor een ideaal waarbij iedereen gewoon gezond is in die zin dat het lichaam gezond is, of dat nu dik of dun is. Body shaming van welke soort is niet goed. Net als het aanpraten van een ideaal. Ik zou zo graag willen dat, zoals veel mensen hier aangeven, we meisjes hun lijf leren waarderen zoals het is.

      Verwijderen
  13. Gezond zijn is inderdaad belangrijk, maar toch kijken we om ons heen en vergelijken we onszelf met elkaar. Het lastige is dat je sommige dagen heel blij bent met jezelf, maar als dan een van je (veel dunnere) vriendinnen tegen je zegt: 'ik ben dik, ik moet afvallen' dan denk je: als jij dik bent, wat ben ik dan wel niet? Je gaat inderdaad aan jezelf twijfelen door de mensen om je heen. We moeten allemaal gewoon blij zijn met onszelf, maar zo makkelijk is dat niet.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Ik hoop dat het gaat veranderen... echt.. Als ik kijk naar HTNM en hoor hoe ze in iedere aflevering wel weer over het figuur van een meisje vallen... dat ze aan haar figuur moet werken.. mijn nekharen gaan er van overeind staan. Ik probeer er van af te stappen, zolang mijn vriend tevreden is, zal ik ook mijn best doen om dat te zijn.

    x Marjo

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Gelukkig denk ik dat het al een beetje aan het veranderen is.. De bovenste reeks foto's is gewoon eng.. ^^

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Ik zie ook wel een verandering hoor, skinny is niet perse mee de norm gelukkig. Gezond eten en bewegen: zeker! Maar ook genieten van het leven!

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Vind het heel goed dat je dit soort onderwerpen aansnijdt! Het is een lastige kwestie, maar net als wat je zegt, de overheersende marketing, die bladen met elke maand een nieuwe '6 ways to tone your bum' or '5 steps to the perfect body'. Het gaat echt te ver. Het klinkt misschien ook heel stom, maar sinds ik in Zweden woon voel ik meer de drang om slank te blijven. Mensen zijn hier gewoon zo gericht op gezondheid en sporten, en dat is op zich heel goed, maar neveneffect is dat ik wel meer mezelf de druk op leg om meer te sporten en slank te blijven. Klink misschien heel erg, maar dan vind ik het eigenlijk wel fijn dat nederlanders wat dikker zijn. Voel je je meer op je gemak. Oh, echt vreselijk als ik het zo lees.
    Ik denk dat elke vrouw zich er in bepaalde mate druk om maakt in de Westerse maatschappij, het is toch een soort stigma dat mooi en fit gelijk staat aan het zijn van een goed persoon. En ik vind het ook hartverscheurend om te lezen 'zolang m'n vriend er tevreden mee is', het moet eerder veranderen als 'zolang ik me er goed bij voel' en geen enkel ander persoon moet er invloed op kunnen hebben.

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Ik vind dit onderwerp heel erg lastig. Ben wel enorm blij dat je hier over schrijft op je blog. Ik denk dat het nog steeds enorm leeft onder alle dames namelijk. Ik ben veel liever het onderste rijtje dan het bovenste rijtje. Maar waar is de grens? Wat zijn mooie curves? Wanneer is het ongezond of gezond voor je lichaam? Fit is denk ik het allerbelangrijkste.. maar we worden zo beïnvloed door allerlei media, het is moeilijk heel moeilijk en ik snap eigenlijk heel goed waarom zoveel vrouwen anorexia of een andere eetstoornis hebben. Kijk naar het bovenste rijtje. Vriendlief zegt 'oh dat is mooi' en de meiden van 14 denken dat ze daar aan moeten voldoen. Zolang jij je goed voelt met je eigen lichaam is het goed denk ik maar....al bedoel ik deze zin min het hebben van eetstoornissen enz.

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Goed stuk Anne! En ik heb ook het idee dat een en ander weer aan verschuiven is gegaan. Ben benieuwd in welke richting we nu gaan...hoewel; tegelijk zie je dat bewust eten/drinken steeds meer plek in begint te nemen en ik heb het idee dat sporten ook steeds interessanter wordt (door de diversiteit misschien?) - dus wie weet gaan we nu naar het tijdperk 'gezond en gelukkig met jezelf'. Ik hoop het maar.

    Zelf heb ik heel veel moeite gehad met het veranderen van mijn lijf en heb ik lang moeten worstelen ('moeten worstelen' met mezelf dan vooral) met mijn gewicht. Door een stel ongelukkige gebeurtenissen kwam ik aan. Dan weer wat eraf...maar dan gebeurde het volgende en kwam het er weer aan. Om gek van te worden! Maar nu ben ik dit jaar ruim 15 kg afgevallen en heb inmiddels behoorlijk lak aan wat een ander van mij en mijn kleding e.d. vindt. Ook heb ik een manier van eten gevonden wat bij míj past...en dat geeft mij een goed gevoel. Nu ga ik letterlijk een stuk lichter de deur uit, met opgeheven hoofd, trots op wat ik ben en bereikt heb in mijn zelfgekozen fijne outfit. Zo!

    Ik gun dat de jonge meiden ook: om met een goed gevoel de deur uit te kunnen - welke vorm je ook hebt, hoe alles er ook uitziet; als je goed voor jezelf zorgt voel je je beter en ga je met trots de wereld in. Ik hoop echt dat de nadruk daarop komt te liggen de komende tijd.

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Gewaagd en mooi artikel!

    Ik vind het niet zozeer belangrijk om aan een ideaalbeeld te voldoen, maar wel om.gezond te zijn.
    Gezond eten en voldoende sporten.
    Ik gun iedere vrouw de kracht om zichzelf te accepteren. Stop met het eeuwige vergelijken en ben trots op wie je bent. Je bent een mooi mens.

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Mooi artikel, snap wel dat dunne vrouwen graag wat dikker willen zijn maar toch vind ik dat ik het als dikkere vrouw lastiger heb, leuke kleren kan ik niet aan, altijd op moeten letten wat je eet is ook niet echt een gelukkig gevoel, maar het ergste vind ik opmerkingen van mensen die me lang niet gezien hebben , Wat ben jij dik geworden zeg ! Zo kwetsend, ik hoef niet graatmager te zijn maar dit vind ik ook niet mooi, blijft een lastige kwestie dit.

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Het is wel jammer, dat er altijd zo weer neergekeken op 'dunne/slanke' vrouwen. Zelf ben ik niet maat 32 of maat 40. Een normale 36 soms 38. Het is nou eenmaal dat meestal 'volle vrouwen' ongezonder zijn, nu wil ik niet zeggen dat dunne vrouwen wel persee gezond zijn. Maar het is soms echt niet leuk voor slanke vrouwen als ze weer de grond in worden getrapt. Vaak zijn deze vrouwen nou eenmaal zo geboren of zijn ze gezond. Ik zelf ben ook een tijdje wat voller geweest, maar om wat voller te zijn moet ik heel veel en ongezond eten. Dat is ook weer niet goed. Ik vind deze dingen altijd zo dubbel, je komt er waarschijnlijk nooit helemaal uit. Iedereen zeurt ook altijd zo over de mode wereld, ik ben de mode wereld juist dankbaar. Door de modewereld heb ik me beseft dat een groot voorhoofd en een spleet tussen de tanden, juist mooi zijn! Ook is marilyn monroe en het woord gezond gebruiken in 1 zin heel erg fout. Aangezien marilyn drugs verslaafd was (roddels over eetstoornissen zijn er ook, maar ik durf hier geen uitspraak over te doen). Ik bedoel dit niet boos, je hebt een heel goed artikel geschreven. Maar het is jammer dat de meeste mensen iets lezen en er dan meteen zo over denken terwijl je beter verder kunt onderzoeken/uitzoeken hoe het nou zit. Ik bedoel dit echt niet gemeen of wat, maar bekijk het verhaal ook eens van een andere kant. Alle vrouwen zijn mooi, maakt niet uit dun dik gespierd of wat. We moeten elkaar kracht geven. Even wat plaatjes haha;

    http://25.media.tumblr.com/tumblr_lxice4b2Tg1qedqtyo1_400.jpg

    http://www.google.nl/imgres?imgurl=https://www.pencourage.com/mediaLibrary/images/english/78037.jpg&imgrefurl=https://www.pencourage.com/view-post/34real-women34/4762&h=700&w=463&sz=100&tbnid=dV1TB_ej8rciTM:&tbnh=90&tbnw=60&zoom=1&usg=__XRsJiRR5lgGZahA8NghyuYH7vqQ=&docid=gRzp8fxSBBaRqM&sa=X&ei=ClZmUuRUh5rUBeOqgLAF&ved=0CDkQ9QEwAQ

    http://www.google.nl/imgres?client=firefox-a&hs=Xcv&sa=X&rls=org.mozilla:nl:official&biw=1280&bih=677&tbm=isch&tbnid=gA2i4FOOg9nzuM:&imgrefurl=http://imgur.com/r/TwoXChromosomes/1O56f&docid=n3qJ_OC5-OwP0M&imgurl=http://i.imgur.com/1O56f.jpg&w=460&h=369&ei=GFZmUvSVFInO0AX1hYH4BA&zoom=1&ved=1t:3588,r:6,s:0,i:100&iact=rc&page=1&tbnh=170&tbnw=219&start=0&ndsp=23&tx=143&ty=44

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hi Lee,

      Bedankt voor je uitgebreide reactie. Ik ben het helemaal met je eens, we moeten zoals hier boven ook beschreven, jonge meisjes juist leren blij te zijn met een gezond lichaam. Of dat nu dun of dik of vierkant of rond of whatever is, zolang je gezond bent zou je tevreden moeten kunnen zijn met je lichaam. Overigens, ik begrijp je Marilyn opmerking niet helemaal, volgens mij heb ik ook nergens gezegd dat zij gezond is? Feit is wel, in onze huidige maatschappij is er nu eenmaal een schoonheidsideaal waarin dunne vrouwen als mooie vrouwen worden gezien. Vandaar het plaatje (wellicht heb je daar het Marilyn argument uit gehaald)? Overigens is het sowieso een moeilijke discussie die niet zwart/wit te voeren is zoals dat plaatje doet geloven. Waar ik wel helemaal gek van kan worden is de nadruk die celebrities leggen op afvallen. Op nauwelijks eten, op er dun uit willen zien on screen. En als ik dan de plaatjes bekijk die jij hier neerzet, dan begrijp ik je punt. Ieder vrouwelijk lichaam in haar natuurlijke vorm is iets om trots op te zijn. Maar uitgehongerde lijven omdat dat zogenaamd mooier zou zijn, nee, daar ga ik niet een waarde-oordeel op leggen zo van: goed gedaan! Nu ben je lekker dun, mooi! Want vaak is dat niet gezond. Als jij van nature super dun bent, prima, no body shaming. Ik vind zowel dunne als dikke lijven mooi, en alles er tussenin. Maar om zo'n dun ideaal na te streven omdat het door de maatschappij is opgedrongen, nee, daar heb ik het helemaal mee gehad. Accepteer alsjeblieft vrouwelijke lichamen zoals ze zijn.

      Verwijderen
  23. Ik was als kind niet heel erg bezig met 'mooi' zijn maar kwam vrij vroeg in de puberteit en toen veranderde dat enorm. Ik bloos vrij snel, en schaamde ontzettend daarvoor. Van de kleinste opmerking/vraag/aanraking werd ik meteen helemaal rood waardoor ik erg onzeker werd. Ik heb zelfs mijn moeder mijn balletlerares ooit laten opbellen om te vragen of ze kritiek op mij misschien als algemene kritiek aan de groep wilde geven want ik kon de schaamte niet meer aan wanneer ze mijn persoonlijk bewegingen corrigeerde. Absurd natuurlijk en nergens voor nodig maar die rode kleur kon ik niet tegenhouden. Toen ik op mijn 13de vriendinnetjes werd met een Amerikaans meisje ging er een wereld voor me open. Ze was al heel sterk in zichzelf zijn en nam mij mee in haar zekerheid. Ik leerde van haar dat mijn lichaam niet het enige is waardoor mensen mij aardig zouden vinden en langzaam begon ik te proberen om het blozen te negeren, ook al gebeurde dit nog steeds en dat hielp. Heel soms heb ik het nog, als ik hoor dat een gesprek (waar ik niet eens zelf aan mee doe) over bijvoorbeeld moedervlekken gaat begin ik meteen te blozen, zo erg voel ik me aangesproken. I know, heel raar.. haha, ik snap ook niet zo goed waardoor het gebeurt. Alsof mijn hersenen alles heel persoonlijk opvatten ofzo..
    Anyways.. mijn grote 'trouble' is het "lijntje". Het lijntje in mijn taille, wat ik krijg als ik gewoon zit omdat mijn vel daar precies dubbel vouwt. Ik vind mezelf niet dik maar dat lijntje zo stom! Haha, mijn vriend vindt dat ik me enorm aanstel, hij ziet het niet eens.. en zegt altijd dat alle marmeren vrouwen beelden op mij lijken (want dat zijn tenminste échte lichamen).. nou ja ach, mooi compliment :) Maar ergens in mijn achterhoofd weet ik dat ook die marmeren beelden ooit zijn gemaakt naar het ideaalbeeld van die tijd, misschien is het wel nooit weggeweest?

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Dat plaatje is zo waar! Belachelijk dat het zover is gekomen en zo zonde! Goed dat je hier aandacht aan besteed!

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Ik vind slank absoluut mooi. Uitmergelen def niet. Je ziet gelukkig dat we overgaan op bewuster eten. Biologisch, raw food, daar denk ik dat onze krachten gaan liggen. Ik zelf kan genieten van de bladen, maar het beïnvloed mijn gewicht gelukkig niet (meer). Tijdens de puberteit was ik hartstikkr slank, door topsport, maar ook dat bracht onzekerheden met zich mee. Ik denk dat de terugmoeten naar minder vergelijken, en je eigen lichaam zo gezond mogelijk maken, los van de standaard maat 34/36. Een maat 40/42 kan ook heel gezond zijn, als je maar goed voor je lijf zorgt. En jezelf verwennen met iets lekkers is dan natuurlijk -op zijn tijd- net zo belangrijk als de gezondere maaltijden.

    BeantwoordenVerwijderen