8.10.13

MJV - Magazine-Covers

Het onderwerp spookte vanaf het begin van de Maand van de Jonge Vrouw al door mijn hoofd: magazine covers. Voor veel jonge en wat oudere meisjes al tijden een bron van inspiratie en vermaak. De onderwerpen waar de bladen over schrijven lijken niet veel veranderd als je terugkijkt. Maar de covers... Een wereld van verschil. Zelf ben ik enthousiast, ik raak niet uitgekeken!


De cover van de Britse Vogue in September 1916. 1916 jongens, wat een tijd geleden! Voor het hele archief van Vogue covers moet je hier een kijkje nemen.



Niet verkrijgbaar in Nederland, maar wel een super populair blad onder opgroeiende jonge meisjes in de UK en VS: Seventeen!


Wat me opvalt is dat de covers van vroeger minder opgesmukt lijken dan de meer recente (rechts onderin). Het lijkt allemaal wat meer uit het dagelijks leven gegrepen dan op dit moment het geval is.

Nog meer zien? Bekijk hier het hele overzicht!

Dan de Cosmopolitan. Na het aantreden van Helen Gurley Brown het magazine voor de jonge zelfstandige vrouw. Volgens Helen moest je als vrouw vooral ook veel aan seks doen, er goed uit zien maar ook je brains gebruiken. Zelf bleef ze tot aan haar dood (vorig jaar zomer) trouw aan dit mantra (met enige hulp van cosmetische ingrepen, dat wel). Hieronder een selectie van sexy covers van Cosmopolitan.


Zo'n grappig contrast van de eerste cover met de andere covers in dit overzicht. Ja, veel kleding hebben deze vrouwen vaak niet aan. Maar of dat ze per definitie sexy maakt?
Voor nog meer 'sexy' Cosmopolitan covers kan je hier kijken!

Ik lees graag tijdschriften, maar hou vooral van bladen die een combinatie zijn van beauty en brains. l'Officiel vind ik leuk, Vogue ook mits er interessante stukken in staan. Mijn guilty pleasure is de Glamour, en sinds kort de Couch, die volgens mij nog niet in Nederland te verkrijgen is (combi van wonen/interieur/leven/mode). Wat zijn jouw favoriete tijdschriften?
Morgen zal gastblogger Karlijn vertellen over haar ervaringen met tijdschriften!

10 opmerkingen:

  1. Leuk om te zien hoe tijdschrift covers zijn veranderd in de loop van de jaren. Mijn favo tijdschrift nu is ook al jaren Glamour. Ik mag donderdag zelfs kennismaken met de redactie!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Jaaaa, de Couch is de perfecte combinatie van mode en interieur! Zoiets zou het in Nederland ook wel goed doen denk ik, ik mis 'm in ieder geval erg (al vind ik het wel een beetje jammer dat er soms van die superdure dingen in staan die je toch nooit zou kopen). Maar eigenlijk vind ik blogs nog wel de perfecte vervanging van een tijdschrift: die lees je ook even lekker tussendoor en je pikt er alleen die dingen uit die je interessant vindt :)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Heel erg gaaf! Ik vind ook de covers van de jaren negentig nog zo leuk om te zien, vooral als je dan kijkt naar de mode. Vaak zijn de onderwerpen van de vrouwen/meisjesbladen van toen niks anders dan nu.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Inderdaad een groot verschil! Ik vind die van vroeger niet persé mooier, maar het hoeft van mij ook niet altijd zo bloot, met wat kleren aan is net zo mooi :) Mijn favoriete tijdschriften hebben altijd hele andere covers - zijn namelijk allemaal foodmagazines;)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat leuk om te zien hoe de covers zijn verandert. Het zijn echt grote verschillen, van 'gewoner' naar 'opgesmukt'. L'officiel ken ik niet, waar gaat die over? De couch spreekt me wel aan, lijkt me een leuke combinatie onderwerpen. Ik vind de Quest altijd fijn, maar dat is niet echt een vrouwenblad. Een blad met onderwerpen zoals interieur en wonen spreken mij het meeste aan, maar mijn guilty pleasure is denk ik de glamour, maar ook de grazia (die laatste mag echt niemand weten hoor;p)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Magazine covers zijn altijd zo gaaf :) Er zo zoveel verschillende!
    Ik heb een keer een magazine cover moeten maken voor een opdracht voor school, heel erg leuk om te doen!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Super gaf om te zien! The old days waren veel leuker :)

    BeantwoordenVerwijderen